سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، پیشه ورِ درستکار رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----195376---
بازدید امروز: ----17-----
بازدید دیروز: ----9-----
منتظر ظهور

 
نویسنده: روح الله خراسانی کیا
شنبه 87/9/30 ساعت 4:6 عصر

yalda

 

شب یلداتون مبارک

شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به ? هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب روند و لختی بیاسایند.

مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می شد. جشن ساتورن پس از مسیحی شدن رومی ها هم اعتبار خود را از دست نداد و ادامه یافت که در همان نخستین سده آزاد شدن پیروی از مسیحیت در میان رومیان، با تصویب رئیس وقت کلیسا، کریسمس (مراسم میلاد مسیح) را ?? دسامبر قرار دادند که چهار روز و در سال های کبیسه سه روز بیشتر از یلدا (شب ?? دسامبر) فاصله ندارد و مفهوم هر دو واژه هم یکی است. از آن پس این دو میلاد تقریباً باهم برگزار می شده اند.

آراستن سرو و کاج در کریسمس هم از ایران باستان اقتباس شده است، زیرا ایرانیان به این دو درخت مخصوصاً سرو به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریکی و سرما می نگریستند و در خور روز؛ در برابر سرو می ایستادند و عهد می کردند که تا سال بعد یک نهال سرو دیگر کشت کنند.

پیشتر، ایرانیان (مردم سراسر ایران زمین) روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خور روز و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست می کشیدند که نمی خواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می شمرد. هرمان هیرت، زبان شناس بزرگ آلمان که گرامر تطبیقی زبان های آریایی را نوشته است که پارسی از جمله این زبان ها است نظر داده که دی- به معنای روز- به این دلیل بر این ماه ایرانی گذارده شده که ماه تولد دوباره خورشید است. باید دانست که انگلیسی یک زبان گرمانیک (خانواده زبانهای آلمانی) و از خانواده بزرگ تر زبان های آریایی (آرین) است. هرمان هیرت در آستانه دی گان به دنیا آمده بود و به زادروز خود که مصادف با تولد دوباره خورشید بود، مباهات بسیار می کرد.

فردوسی به استناد منابع خود، یلدا و خور روز، را به هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران (کیانیان که از سیستان پارس برخاسته بودند) نسبت داده و در این زمینه از جمله گفته است:

که ما را ز دین بهی ننگ نیست

به گیتی، به از دین هوشنگ نیست

همه راه داد است و آیین مهر

نظر کردن اندر شمار سپهر

آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات می خورند و دور هم گرد هیزم افروخته و بخاری روشن می نشینند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.

واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است. یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله (?? روز مانده به جشن سده، شب سیاه و سرد) استفاده می شود?

خور روز (دی گان)- یکم دی ماه- در ایران باستان در عین حال روز برابری انسان ها بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت، نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را نیروهای متخاصم ایرانیان می دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی موقتاً قطع می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود.



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: روح الله خراسانی کیا
    دوشنبه 87/9/4 ساعت 10:41 صبح
    در آغاز آفرینش سراسر زمین را آب فرا گرفته بود ونخستین خشکی که آفریده شد، زمین کعبه بود که خشکیهای دیگر از آن گسترده شد، این روزمصادف با 25 ذیقعده روز "دحوالارض" گفته می‌شوددحو" به معنای گسترش است وبعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی‏ تفسیر کرده ‏اند. "دحوالارضگسترده شدن زمین) اشاره دارد به اینکه در آغاز آفرینش تمام سطح زمین را آبهای حاصلاز بارانهای سیلابی نخستین فراگرفته بود. این آبها، به تدریج در گودالهای زمین جایگرفته و خشکیها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده ‏تر شدند. از طرف دیگر،زمین در آغاز به صورت پستیها و بلندیها یا شیبهای تند و غیرقابل سکونت بود. بعدهابارانهای سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‏ها گسترش یافتنداندک اندک زمینهای مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمدمجموع این گسترده شدن دحوالارض نامگذاری شددر احادیث آمده نخستین خشکی کهآفریده شد، زمین زیر کعبه بود که خشکیهای دیگر از آن گسترده شد، به این روزدحوالارض" می گویند و مصادف با 25 ذیقعده است و برای عبادت و ذکر خدا در این روز،اجر بسیاری در نظر گرفته شده استنقطه ای که در آن کعبه واقع شده وسط زمین استو سایر خشکیها بعد از این نقطه سر از زیر آب بیرون آورده اند. امروزه تحقیقاتدانشمندان نیز این مطلب را ثابت کرده است. به طوریکه اخیرا یک دانشمند و منجم مصریگفته بر اساس تحقیقات کعبه دقیقا در مرکز کره زمین قرار گرفته است. همچنین 4 رکنکعبه درست به سمت چهار جهت اصلی ( شرق، غرب، شمال و جنوب ) قرار گرفته استحجرالاسود" به سمت شرق، رکن یمانی به سمت جنوب، رکن شامی به سمت شمال و رکنمقابل حجر الاسود نیز به سمت غرب قرار گرفته اند. این نشان از معجزه بزرگ خداوند درکعبه داردامام رضا (ع) فرموده اند: در شب 25 ماه ذیقعده حضرت ابراهیم (ع) وحضرت عیسی (ع) متولد شده انددر این روز رسول خدا (ص) به قصد حجه الوداع ازمدینه با 104 هزار یا 124 هزار نفر و حضرت فاطمه (ع) و تمامی اهل بیت خود از راهشجره به مکه عزیمت کردنداز ویژگیهای این روز می توان اینگونه مطرح کرد که روزیاست که رحمت خداوند گسترش یافته و دعا مستجاب می شود. پس مؤمن که امامش را از جانشعزیزتر می‏داند و او را از اولاد و خاندان و عشیره خویش بیشتر دوست ‏دارد، دعایخالصانه خود را به برطرف شدن غم و اندوه مولایش اختصاص می دهد. چرا که این روز بهعنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده استروز دحوالارض، جزءچهار روز معروفی است که روزه آن پاداش بسیار داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتندارد. احیا و شب ‏زنده ‏داری شب "دحوالارض" برابر با یکسال عبادت است، انجام غسل بهنیت روز "دحوالارض" و نماز مخصوص آن ثواب بسیاری دارد

  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سال نو مبارک
    ادعایی بزرگ
    این است زندگی مقام معظم رهبری
    ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه س
    چرا به دنیا آمده ایم؟!!!
    [عناوین آرشیوشده]