سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن نسبت به لغزش برادرش، مهربان و آسانگیر است و [حقّ ] دوستی دیرین را رعایت می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----195921---
بازدید امروز: ----3-----
بازدید دیروز: ----19-----
منتظر ظهور

 
نویسنده: روح الله خراسانی کیا
پنج شنبه 87/7/11 ساعت 10:23 صبح

عید فطر به معنای بازگشت ‏به فطرت است. در واقع مسئله خودسازی در ماه رمضان انسان را به مقامی می‏رساند که ‏پرده‏‌های جهل، هواپرستی و هر گونه موانع از سر راه ‏ برداشته می‏شود و انسان مسلمان در این هنگام به فط‏رت ناب خود که از ‏وجودش می‏جوشد بازمی‌گردد.

عید فطر به معنای بازگشت ‏به فطرت است. در واقع مسئله خودسازی در ماه رمضان انسان را به مقامی می‏رساند که ‏پرده‏‌های جهل، هواپرستی و هر گونه موانع از سر راه ‏ برداشته می‏شود و انسان مسلمان در این هنگام به فط‏رت ناب خود که از ‏وجودش می‏جوشد بازمی‌گردد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در اسلام به طور رسمی چهار عید وجود دارد که اعیاد قربان، غدیر، جمعه و فطر هستند. "عید قربان" جشن ایثار و فداکاری است ."عید غدیر" جشن ولایت و امامت است. "عید جمعه" بازگشت ‏به خویشتن است که نقش اساسی در برقراری اتحاد، یکرنگی و همدلی مسلمانان دارد و اگر "عید فطر" عید فطرت و خودسازی نباشد، عیدهای دیگر تکمیل نخواهد شد. اگر چنین عیدی در زندگی انسان تحقق یابد همه روز، روزعید است.
عید فطر وقتی برای ما عید واقعی است که در مسیر خودسازی، پیروز شده باشیم و تحول عمیقی در ما پدیدار شده باشد. قرآن با صراحت، خداشناسی و دین را مسئله‏ای فطری می داند که در آیه ?? روم به آن اشاره می کند : "ای پیامبر! روی خود را متوجه آئین خالص ‏پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده، دگرگونی در آفرینش خدا نیست."
این آیه بیان کننده آن است که دین اسلام بر اساس ‏فطرت و سرشت انسان است و دستورهای آن هماهنگ با ذات ‏وجود انسان است و اگر فطرت از دستبرد جهل، خرافات، تبلیغات غلط و تربیتهای ‏ناسالم، محفوظ باشد، همان را می‏خواهد که آئین اسلام آن را می‏خواهد.
فطرت بر دو گونه است: فطرت عقل و فطرت دل. فطرت عقل یعنی استدلال روشن عقلی که انسان بعد ازرسیدن به کمال عقل با مشاهده نظام جهان و دقت در اسرار هستی، به این حقیقت می رسد که ‏محال است این نظام معلول مبدئی فاقد عقل و شعور باشد. ولی فطرت مفهوم دیگری ‏نیز دارد که از آن تعبیر به "فطرت دل‏" می‏شود که تفسیر فطری بودن دین با این ‏تعبیر، صحیح تر و مناسب ‏تر است. انسان وقتی به ‏اعماق جانش می‏نگرد، نور حق را می‏بیند و ندایی را با گوش دل می‏شنود، ندایی که ‏او را به سوی مبدأ علم و قدرت بی‏نظیر هستی دعوت می‏کند. "عید فطر" به معنای بازگشت ‏به فطرت است.
در واقع مسئله خودسازی در ماه رمضان، انسان را به مقامی می‏رساند که ‏پرده‏ های جهل، هواپرستی و هرگونه موانع ضد فطرت، از سر راه فطرت‏ برداشته می‏شود و انسان مسلمان در این هنگام به فط‏رت ناب خود که از ذات ‏وجودش می‏جوشد، بازمی گردد.
هرگاه انسان در پرتو برکات ماه رمضان به این درجه‏ رسید، به حقیقت مفهوم عید فطر رسیده است و آغاز ماه رمضان در واقع برای او عید است. شواهد متعددی وجود دارد که نشان ‏دهنده فطری‏ بودن ایمان به حق است؛ مانند واقعیتهای تاریخی که نشان می‏دهد در میان هر ملتی ‏در هر دوره‏ای اعتقاد به خداشناسی و مذهب وجود داشته است،



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سال نو مبارک
    ادعایی بزرگ
    این است زندگی مقام معظم رهبری
    ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه س
    چرا به دنیا آمده ایم؟!!!
    [عناوین آرشیوشده]