سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمرانیها میدانهاى مسابقت مردان است . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----196037---
بازدید امروز: ----1-----
بازدید دیروز: ----19-----
منتظر ظهور

 
نویسنده: روح الله خراسانی کیا
دوشنبه 88/1/17 ساعت 9:54 صبح

سوال من این است که چرا از مهر برای خواندن نماز و سجده استفاده می کنیم؟  می دانم که بدون مهر نماز خواندن یک بدعت است ولی می خواستم به صورت روایی یا جواب عقلانی خوب بدانم. با تشکر در پناه حضرت .

جواب:

همانگونه که می دانی ، سجده نه تنها بخشی از اجزاء عباداتی نظیر نماز است ،  بلکه خود نیز به تنهائی عبادتی بلند مرتبه  محسوب می شود و حتی در هنگام قرائت برخی از آیات قرآن کریم نیز به جای آوردن آن واجب می گردد . حتی بر اساس تعالیم رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم )  ، سجده نزدیک ترین حالت بنده به پروردگار به شمار می آید(1) . لذا با توجه به جایگاه رفیعی که سجده از آن برخوردار است ، به جای آوردن صحیح آن برای تک تک مسلمین اهمیتی ویژه پیدا می کند . در این میان یکی از مسائل عمده ای که در بجای آوردن صحیح سجده وجود دارد ، محلی است که می توانیم بر روی آن سجده کنیم . از این رو و با توجه به اینکه ما نمی توانیم بوسیله عقل خویش شیوه بجای آوردن درست سجده را بیابیم ، باید کوشش کنیم تا با مراجعه به شریعت ، دریابیم که خداوند طریقه صحیح آنرا چگونه به ما می آموزد .

 

شیعه و سجده :

اگر به آموزه های ائمه اطهار ( علیهم السلام ) مراجعه نمائیم ، اهل بیت ( علیهم السلام ) برای ما مشخص می سازند که در شرایط عادی و در غیر حالت اضطرار ، باید بر روی زمین و اجزای آن و یا آنچه که از آن می روید ( به استثنای خوراکیها و چیزهائی که برای تهیه لباس بکار می روند ) سجده کنیم (2). لذا ما می توانیم بر روی هرچیز که از اجزای زمین محسوب شود ، نظیر خاک ، سنگ ، شن و . . .  و یا آنچه که از گیاهان به حساب می آیند ، ( غیر از خوراکیها و چیزهائی که برای تهیه لباس بکار می روند) همانند چوب و برگ درختان سجده نمائیم . اما در میان این طیف وسیعی که می توانیم آنها را سجده گاه خویش قرار دهیم ، سجده نمودن بر خاک از فضیلت بیشتری برخوردار است و اهل بیت ( علیهم السلام ) به ما توصیه نموده اند تا جائی که برایمان ممکن است ، بر روی خاک سجده کنیم . بر این اساس و با توجه به شرایط زندگی امروزی که همیشه انسان به خاک تمیز و پاکیزه دسترسی ندارد ، شیعیان خاک را به صورت مهر در می آورند تا ضمن آنکه بتوانند آنرا به راحتی و در همه جا همراه خویش داشته باشند ، نسبت به پاکیزه بودن آن نیز اطمینان پیدا کنند .

 

آگاهی از سنت پیامبر :

در نزد شیعه ، ائمه اطهار ( علیهم السلام ) برترین ، مطمئن ترین و موثق ترین حاملان احادیث و سنت نبوی به شمار می آیند و همانگونه که خود در احادیث مکرر،  بیان می کنند ، تمامی آنچه را که به ما می آموزند از طریق رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) تعلیم گرفته اند . حتی این عقیده ، اعتقادی  منحصر به شیعه نیز نیست و بسیاری از بزرگان اهل تسنن نیز ائمه اطهار ( علیهم السلام ) را به عنوان راویان موثق احادیث رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) محسوب می کنند و احادیث متعددی از پیامبر را از آن بزرگواران نقل می نمایند . بنابر این همین که آنان حکم سجده برای ما این گونه بیان می دارند ، برایمان کافی است و مطمئن می گردیم که قطعا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) نیز همین گونه عمل می نمودند .

 اما خوشبختانه این سنت نبوی و مشخصات سجده گاه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ، تنها از طریق ائمه برای ما تبیین نگردیده است ، بلکه راویان متعددی از میان صحابه و تابعین ، روایات فراوانی را نقل می کنند که به روشنی سنت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را برای ما آشکار می سازد . ویژگی بارز این روایات آنست که تمامی مسلمین آنها را پذیرفته اند و علاوه بر کتب شیعیان ، در مهمترین کتب اهل تسنن ( نظیر صحاح سته و . . . ) نیز نقل گشته و مورد پذیرش بزرگان اهل سنت نیز قرار گرفته است . برای آنکه بتوانیم در کنار برادران اهل تسنن خویش جوانب مختلف این مطلب را بیشتر روشن سازیم و سنت راستین رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را به دور از تعصب و غرض ورزی درک کنیم ، در این نامه به بررسی مختصر برخی از آنها که در معتبرترین کتب اهل تسنن پس از قرآن کریم نقل گشته است ، خواهیم پرداخت .

 

سجده گاه پیامبر :

بر اساس حدیث بسیار مشهوری که معتبرترین منابع فقهی شیعه و سنی و کتب فراوانی در میان مسلمین آنرا نقل نموده اند، ....

 ادامه دارد......



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سال نو مبارک
    ادعایی بزرگ
    این است زندگی مقام معظم رهبری
    ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه س
    چرا به دنیا آمده ایم؟!!!
    [عناوین آرشیوشده]